Dokumenty
Wizyta u notariusza wiąże się z koniecznością dostarczenia niezbędnych dokumentów, w oryginale, a ich rodzaj zależy od charakteru dokonywanej czynności, przy czym przed dokonaniem czynności notarialnej, w celu weryfikacji dokumentów, konieczny jest kontakt z notariuszem. Należy dodać, że przy każdej czynności notariusz obowiązany jest stwierdzić tożsamość stron, stąd zawsze u notariusza należy wylegitymować się ważnym dokumentem tożsamości. W przypadku, gdy stroną czynności jest osoba prawna lub inny podmiot, niezbędne jest podanie numeru KRS, REGON, NIP, umowa spółki oraz niezbędne uchwały.
Do każdej czynności notarialnej wymagany jest zestaw innych dokumentów, niemniej można wskazać na najbardziej typowe dokumenty potrzebne do sporządzenia określonych rodzajów umów.
Zbycie nieruchomości gruntowej:
- numer księgi wieczystej
- dokumenty geodezyjne (np. wypis z rejestru gruntów, wyrys z mapy ewidencyjnej)
- podstawa nabycia (akt własności)
- zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub o braku planu
- zaświadczenie dotyczące objęcia nieruchomości uproszczonym planem urządzenia lasów
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych, w przypadku nieruchomości zabudowanej
- decyzja o warunkach zabudowy
- decyzja o pozwoleniu za budowę
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości
- wyciąg z wykazu zmian gruntowych
- dokumenty bankowe (m.in. umowa kredytowa)
- a jeżeli taka jest wola stron: potwierdzenie zapłaty podatku od nieruchomości, opłaty za użytkowanie wieczyste
Zbycie nieruchomości lokalowej:
- numer księgi wieczystej
- podstawa nabycia (akt własności)
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych
- zaświadczenie w przedmiocie braku zadłużeń w płatnościach z tytułu opłat eksploatacyjnych
- umowa kredytowa
- jeżeli taka jest wola stron: potwierdzenie zapłaty podatku od nieruchomości, opłaty za użytkowanie wieczyste
Zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu:
- numer księgi wieczystej, jeżeli jest założona księga wieczysta
- podstawa nabycia (akt własności)
- zaświadczenia ze Spółdzielni
- umowa kredytowa
- zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu
Akt Poświadczenia Dziedziczenia:
- odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy
- odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli w chwili śmierci spadkodawca był w związku małżeńskim
- numer PESEL spadkodawcy
- odpisy skrócone spadkobierców
- wszystkie testamenty spadkodawcy, jeżeli zostały sporządzone
- numery ksiąg wieczystych wszystkich nieruchomości stanowiących własność spadkodawcy
- ostatnie miejsce zwykłego pobytu spadkodawcy
nie ma znaczenia data wystawienia aktu stanu cywilnego, dokumenty te nie dezaktualizują się
Pełnomocnictwo:
- dane osobowe pełnomocnika
- zakres udzielonego pełnomocnictwa
Jeżeli nieruchomość gruntowa lub lokalowa lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu nabyte zostało w drodze spadku lub zasiedzenia (bez względu na datę nabycia) bądź – w przypadku nabycia po 1 stycznia 2007 roku – m. in. w drodze darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, do aktu notarialnego należy przedłożyć zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego potwierdzającego, że nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.
W indywidualnych przypadkach notariusz może wymagać przedłożenia dodatkowych dokumentów, nie wskazanych powyżej.